Amețeli în hora Duminicilor – de ce Duminca 31 după Rusalii cade de două ori în aceeași perioadă liturgică

Trebuie apreciată atenția preoților dar și a unor credincioși și preocuparea lor pentru buna rânduială a Sfintei Biserici.

Câți dintre noi nu am rămas cu întrebări când, privind calendarul bisericesc, am văzut că după Duminica 17 după Rusalii, următoare Dumincă este numită a 25-a după Rusalii? S-a schimbat matematica, ori ceva nu bate cu logica și numerologia?

Și matematica și logica, au rămas și vor rămâne la locul lor. Însă sunt anumite reguli liturgice care se respectă atunci când se alcătuiește ciclul Duminical al anului liturgic.

Regulă, regulă, însă mai sunt și scăpări omenești. Spre exemplu, Duminica viitoare se numește Duminica 31 după Rusalii. Nu ar mai fi nicio problemă dacă pe doi decembrie 2018 nu ar mai fi existat încă o Duminică numită cu același nume – Duminica 31 după Rusalii.

Unde-i greșeala? Ori este vreo greșeală?

În legătură cu prăznuirea și serbarea a Duminicii 31 după Rusalii, asistăm la un fenomen destul de ciudat. Vă explic:

  • La alcătuirea calendarului duminical pentru fiecare an se iau în calcul, înainte de toate data în care vor cădea Sfintelor Paști. În funcție de această dată se stabilește când vor începe cele trei perioade liturgice: Penticostarul, Octoihul și Triodul, în ordinea lor cronologică. Vorbim despre ciclul liturgic al Învierii, coordonate de cele trei perioade liturgice. Mai bine spus, anul liturgic începe cu Duminica Învierii – în consecință nu începe nici la 1 Septembrie și nici la 1 Ianuarie.

 

  • În acest an liturgic sunt câteva reguli sinodale privind așezarea textului Evangheliei în decursul anului bisericesc. În funcție de cât de devreme sau cât de târziu cade Sfânta Înviere, duminicile 29, 31, 32, 15, 16, 17 după Rusalii, se așează în ultima perioadă a Octoihului. Câte încap. Care și cum prinde loc. La înghesuială.

Logic – Paștile în luna mai, există posibilitatea să avem toate aceste duminici între Duminica de după Botezului Domnului și Duminica Vameșului și a Fariseului. Spre exemplu, anul acesta, 2019, avem duminica 29 după Rusalii, Duminica 31, Duminica 32 și Duminica 33, care întotdeauna va fi Duminica Vameșului și a Fariseului.

  • Mai există o regulă: Duminica 22 după Rusalii trebuie să cadă în Duminica dinaintea zilei de șase noiembrie. În schimb, deja început Postul Nașterii Domnului, Duminica 30 după Rusalii va trebui cinstită în ultima Duminică a lunii decembrie. Numai că în anul 2018 ultima Duminică a lunii noiembrie a fost ziua de 25. Au mai rămas câteva zile, mai mult de jumătate de săptămână, și probabil comisia liturgică a socotit cu cale să urmeze, logic, după Duminica 30, Duminica 31 – prima duminica 31 din anul liturgic al Învierii.
  • Situația a doua este legată de spațiul liber până la Duminica Vameșului și a Fariseului. În anul 2019 au ales 20 ianuarie – duminica 29 (prima ce așteaptă la rând din cele rămase necinstite dinainte de Nașterea Domnului 2018), 27 ianuarie – Duminica 31 (iată a doua cinstire a aceleiași Duminici), 3 februarie – Duminica 32 și la final, ca să împace regula liturgică – 17 februarie Duminica Vameșului și a Fariseului, adică Duminica 33 după Rusalii.

Unde-i greșeala? Ori este vreo greșeală? Da și nu. Comisia liturgică probabil a neglijat un aspect important: unul este ciclul sau anul liturgic al Învierii și altul este anul bisericesc, de ce nu și cel civil. Numerotează duminicile după anul liturgic al Învierii, dar îl ia în considerație, îl judecă după cel civil.

În această logică,  Dumnica 31 după Rusalii poate cădea la început de 2019, pentru că ea a mai fost doar în anul 2018, nu în anul curent! Just, așa pare. Dar nu poți fi cu un ochi la făină și cu altul la slănină – nu poți numerota ceva după o regulă și să te raportezi la consecința numerotării, după o altă lege, alta decât cea după care s-a alcătuit.

Dacă mă întrebați pe mine, îndrăznesc să vă răspund că așa au făcut – au numerotat Duminicile după ciclul Învierii și au judecat după anul civil. Duminica 31 după Rusalii nu a mai căzut în anul 2019. A fost doar în 2018. Deci este liberă…la sărbătorit! Dacă se întrebuința ceva mai multă atenție, se observa că Duminica 31 după Rusalii a fost deja sărbătorită în acest an liturgic al Învierii…

Oricum, la acest capitol, al rânduirii Duminicilor, Biserica Ortodoxă nu are un caracter unitar. Fiecare Biserică Autonomă și Autocefală, cu excepția Duminicilor principale, și-a rânduit citirea Evangheliilor. În această logică, am apreciat propunerea părintelui Petre Semen de la Iași, despre reașezarea Evangheliilor într-un ciclu de trei ani. Adică, toate Evangheliile prezente în cartea de cult să poată cădea și în Duminici, nu doar în zile de rând. Pentru că, rămân texte foarte pilduitoare, cu o mare încărcătură duhovnicească care sunt rânduite în zilele de rând, iar noi ne plictisim credincioșii cu aceeași Evanghelie de mai multe ori pe an, an de an…

Un gând despre “Amețeli în hora Duminicilor – de ce Duminca 31 după Rusalii cade de două ori în aceeași perioadă liturgică

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s